História slovenského dancehall-u


Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kedy sa dostal jamajský hudobný žáner “Dancehall” do našich končín, konkrétne na Slovensko? Ja sa tým zaoberám zhruba od začiatku tohto kalendárneho roka a snažím sa zmapovať jeho začiatky u nás. Nemám však na mysli, kedy tu zaznel prvý dancehall z Jamajky, ale to, kedy začali vznikať prvé dancehall-ové skladby od slovenských interpretov. Mnohí z Vás by povedali, že to nie je ani pár rokov, iný možno nepovažujú za dancehall ani to, čo tu doteraz vzniklo, no môžem Vám potvrdiť, že slovenský dancehall alebo pokus o tvorbu tohto žánru od slovenských interpretov tu bol ešte v 90-tych rokoch minulého storočia. Neveríte? Čítajte ďalej.

Pátranie po koreňoch slovenského dancehall-u som nenechal len na mojich spomienkach. Oslovil som viacero ľudí, ktorí sa tomuto žánru venujú naozaj roky a majú k tomu čo povedať. Samozrejme nedostal som stanovisko od všetkých oslovených čo mi je ľúto, no zrejme to tak malo byť a bude mi musieť stačiť pracovať s informáciami, ktoré sa mi podarilo získať. Poďme teda pekne po poriadku.

Pred tým ako sa pustím do datovania prvého slovenského dancehall-u, rád by som Vás upozornil, teda hlavne mladšie ročníky, že dancehall dnes a ten pred dvadsiatimi rokmi znel naozaj inak, takže treba prihliadať na to, že sa rokmi skutočne dosť priepastne pretransformoval.

1993

Ako som spomínal, prvé zmienky sa datujú ešte do minulého storočia a tou úplne prvou ku ktorej sa mi podarilo dopátrať, bola skladba Ragga Dansa od MC Erik-a, ktorý v tej dobe pôsobil v skupine Maduar. Ak by som mal byť presný, skladba vznikla v máji roku 1993 a v roku 1994 sa objavila na albume I Feel Good od Maduar-u, ktorý vydali pod labelom Prolux. Erika som skontaktoval a s prekvapením mi veľmi pohotovo vyrozprával príbeh tejto skladby, pričom sa vôbec netajil tým, že v tej dobe sa silne inšpiroval skladbou “Informer” od kanadského interpreta, ktorého umelecké meno je Snow. Najlepšie však bude keď budem Erika priamo citovať, pričom verím tomu, že sa neurazí a som veľmi vďačný za jeho úprimnosť.

MC Erik: Od prvého kontaktu s tanečnou hudbou a rapom sa mi veľmi páčila taká tá skomolená jamajská, alebo africká angličtina, samozrejme ju používalo aj veľa európskych interpretov, napríklad Loft, Prince Ital Joe, Dr. Alban, alebo MaxxGetaway – rap z tejto skladby ma napríklad inšpiroval k úvodnému rapu v skladbe I Feel Good… Ale ešte späť k Ragga Dansa – priznávam, že moja inšpirácia bola možno až príliš veľká. Laik si to možno nevšimne, ale muzikanti áno, tí by mohli namietať, že to bolo až na hranici krádeže – lebo keď by si si pustil Informer a skúsil spievať do neho Ragga Dansu alebo naopak, krásne to sedí…

1996

Ďalšia skladba, ktorú určite treba spomenúť je skladba Waikiki Raga od legendárneho Petra Nagy-a, i keď by mnohí z Vás povedali, že je to skôr reggae, má viac prvkov práve z dancehall-u a právoplatne sa teda môže zapísať do histórie tohto žánru na Slovensku. Petra som nekontaktoval, no je viac ako jasné, že v dobe jeho najväčšej slávy urobil hlavne pre reggae spolu s takým Elánom na Slovensku naozaj veľa. Pre upresnenie treba napísať, že táto pieseň vyšla na albume 008 vo vydavateľstve BMG Ariola ČR/SR v roku 1996.

1999

Ak by som mal zostať ešte v minulom storočí, určite treba spomenúť skladbu Yahman od slovenskej ska kapely Polemic (škoda, že sa chalni na moju otázku o vzniku tejto skladby nevyjadrili). Opäť by mnohí nesúhlasili, no tento trek je jednoznačný dancehall i keď tvorba Polemicu je založená hlavne na žánroch ska a reggae. Čo sa týka dátumu, tak je to rok 1999 kedy Polemic vydali pod labelom Rádio Bratislava album s rovnomenným názvom Yahman! kde sa objavila práve táto skladba. Sranda že?

2000

Neviem čo sa stalo alebo kde sa stala chyba, no dancehall na Slovensku začal naberať na obrátkach, ale slovenský interpreti začali v tomto žánre stagnovať. Nový dancehall sme mohli počuť výhradne len od zahraničných umelcov, ktorých púšťali hlavne slovenské sound systémy na parties a festivaloch a vo veľmi malej miere z rádií, či nebodaj z televíznych staníc. Určite mi dáte za pravdu, že ten najväčší dancehall boom ako vo svete tak aj u nás spôsobil hlavne Sean Paul so svojimi skladbami ako napríklad  “Like Glue” (Buy Out Riddim) a “Get Busy” (Diwali Riddim), no slovenských interpretov to v tej dobe nijako nenakoplo k tomu, aby zapísali do histórie opäť nejaký slovenský dancehall trek. Museli sme si chvíľu počkať, no oplatilo sa!

2003

Na Slovensku v tomto roku valcoval a dodnes valcuje scénu (mám na mysli Black Music) “Hip-Hop”, ktorý mal zastúpenie vo viacerých mestách, no najviac sa mu darilo a darí samozrejme v Bratislave odkiaľ pochádza už neexistujúca skupina A.M.O. (Amen, Moe a Opak), ktorá ako iste viete mala v tej dobe veľmi blízko k reggae a dancehall-u. Práve táto partia talentovaných chalanov sa postarala o prvý slovenský dancehall trek po roku 2000. Jeho názov je “Čo si čakal”. Vyšiel na EP, ktoré vydali pod labelom 24 hodín Records, pričom sám mám dodnes doma tento vinyl, na ktorom je aj acapella verzia tejto skladby, čo naozaj cením.

2004 

Tu sa nám už naozaj veľmi slušne rozbieha slovenský dancehall a za zmienku rozhodne stojí trek “Staraj sa o seba”, ktorý nahrali Čistychov a Opak (A.M.O.). Objavil sa na albume Né Produkt!, ktorý Čistý vydal presne 15. novembra 2004 pod labelom EMI. Tento trek, ktorý produkoval Opak v sebe kombinuje reggae a dancehall a rozhodne patrí do tohto článku, pričom mnohí z Vás si určite pamätajú ako ho na koncertoch dávali do “Superior Riddim-u”, ktorý u nás preslávil hlavne Gentleman s jeho rovnomenným trekom.

2005

Tento rok sa v mojich spomienkach zapísal ako ten najlepší, ktorý mohol slovenský dancehall doposiaľ zažiť! A.M.O. vydali pod labelom Universal Music / Hip-Hop.sk svoj debutový album s názvom Originál, na ktorom sa objavilo hneď viacero dancehall trekov (alebo trekov s dancehall nádychom), ktoré patria k mojim obľúbeným. Sú to skladby “Naživo”“Jak tank!”“To čo nás spája” a v neposlednom rade “Trasú sa mestá”.

2006

Okrem chalanov z A.M.O. mali k dancehall-u a ku karibskej hudbe blízko aj už spomínaný Čistychov a Mišo Biely. Vzniklo tak medzinárodné spojenie spolu s borcami Duane Flames a.k.a. Kid Freaky Christyle. Čistý uviedol na trh album I.Co – International Collabo (RS Music), na ktorom sa objavil dancehall “ganja” trek s názvom Always Blazin?”. Na tomto treku hosťoval aj bratislavský raper DNA známy zo zoskupenia Drvivá Menšina, alebo Názov Stavby.

Za zmienku stojí aj človek s menom MC Štvanec (Ras Štvanec) a jeho trek Orient Express, ktorý vydal taktiež v tomto roku.

2007

A opäť tu máme A.M.O., ktoré v tomto roku vydalo svoj druhý album pod labelom Universal Music Group. Jeho názov je Family Biznis, pričom obsahoval dva parádne dancehall treky Kaliba a Gembleri. V tomto čase bol už dancehall na Slovensku relatívne dosť známy, živo si pamätám na to, ako chalani obiehali Slovensko spolu s Mojou Reč-ou a tanečnicami na čele s Misi, ktoré mali kostými ladené práve v dancehall-ovom štýle a nebolo mesta kde by nemali vypredané. Nádherné obdobie!

Aby toho nebolo málo v tomto roku som s chalanmi odletel po tretíkrát na Jamajku, kde nahrali remix skladby “Pre vlastných” (táto skladba je taktiež z albumu Family Biznis, no originál je v reggae znení) spolu s jamajským interpretom Pad Anthony-m. Okremo toho, že sa chalani činili v štúdiu, Branislav Vincze pre nich rovno natočil aj videoklip v uliciach Kingstonu, Mo Bay a Negrilu.

2008

Od tohto roku, kedy mohli všetci vidieť a hlavne počuť, že tu máme slovenský dancehall začalo vznikať viacero jednotlivcov, či zoskupení, ktoré sa snažili robiť niečo podobné. Bohužiaľ, zatiaľ sa im do dnešných dní nepodarilo priblížiť sa ku kvalite alebo úspechu aký dosiahli napríklad A.M.O., no ich prínos sa samozrejme počíta. V dnešných dňoch tu máme na scéne viacero mien, no len naozaj málo stojí za zmienku. Ak by som Vám mal odporučiť kapelu, ktorá si dnes zaslúži pozornosť, sú to rozhodne Medial Banana, ktorí vydali svoj prvý dancehall trek Come Again na albume Uplifted až v roku 2013 (tvoria prevažne reggae). Ich prínos je značný. Hudba, ktorú produkujú ma v našich končinách naozaj veľký ohlas. Majú živú kapelu, produkujú vlastnú hudbu a píšu vlastné texty. Vypredávajú koncerty a majú tisíce fanúšikov, čo je dôkazom ich úspechu aký momentálne iné partie či jednotlivci na Slovensku, ktorí tvoria “aj” dancehall nedosahujú.

V tomto článku sa snažím zmapovať slovenský dancehall do roku 2008, kedy nastal v jeho histórii tretí zlom a objavila sa na scéne nová generácia interpretov, ktorí možno ani netušia, že dancehall tvorili už dávno pred nimi ľudia iný. Uvádzam iba overiteľné informácie. Opieram sa o regulárne vydané skladby, nemapujem nejaké pokusy či iné zmienky o slovenskom dancehall-e, ktoré mohli pred rokom 2008 vznikať. Také treky bohužiaľ nemôžeme zapísať do histórie, pretože oficiálne nevznikli alebo o nich len nevieme. Verte mi, že som pátral dôkladne, no stále je tu možnosť, že sa nájdu aj iné skladby, ktoré do tohto článku a hlavne do histórie slovenského dancehall-u (do roku 2008) patria. Ak o nejakých viete, budem viac ako rád, ak sa zapojíte do diskusie pod článkom a rozšírite tak moje vedomosti.

Na záver by som rád zdôraznil, že som mal dva hlavné dôvody, prečo som sa pustil do pátrania po histórii slovenského dancehall-u. Prvý a veľmi podstatný dôvod bol ten, aby všetci ľudia, zaujímajúci sa o tento hudobný žáner na Slovensku poznali jeho skutočnú históriu. Druhý dôvod, ktorý ma doslova prinútil konať je fakt, že tu sú ľudia, ktorí si mylne namýšľajú, že práve ich tvorba odštartovala na Slovensku fenomén menom “Dancehall“. Rád by som ich preto uviedol do reality a poprosil ich aby rešpektovali históriu a hlavne každého, kto pre tento hudobný žáner na Slovensku urobil čo bolo v jeho silách. Zároveň by som sa rád poďakoval každému kto mi pomohol pátrať v histórii a to hlavne Sveťovi (Dj Simple Sample), ktorý mi naozaj uľahčil túto prácu. V podobných článkoch plánujem pokračovať a už teraz Vám prezradím, že sa neskôr pokúsim zmapovať dancehall i po roku 2008, reggae na Slovensku a v neposlednom rade by som taktiež rád preskúmal aj pôvod dancehall-u ako štýlu tanca, ktorý má na Slovensku taktiež už nejakú históriu.