Hudba štýlu Soca


Soca je druh hudby, ktorej korene pochádzajú z Trinidadu & Tobaga, pôvodne zo štýlu calypso. Originálne bola kombinovaná melodická kadencia zvuku calypsa s neustálymi perkusiami (ktoré sú však v dnešnej dobe najmä elektronické) s lokálnou korenistou hudbou. Štýl soca sa vyvíjal posledných 20 rokov hlavne pod taktom hudobníkov z ostrovov Trinidadu & Tobaga, Guyany, Svätého Vincenta a Grenadíny, Barbadosu, Svätej Lucie, Antigua a Barbudy, tak isto aj zopár skupín z Dominiky, Sv. Krištofa a Nevisu, Haiti, Jamajky a Malých Antíl.

História:

Uznávaný otec hudby soca bol Lord Shorty (nar. Garfield Blackman), ktorého nahrávka z roku 1963 s názvom “Indrani” začala celý tento trend. V 70-tych rokoch začal písať piesne štýlu calypso pre zopár mladších hudobníkov vrátane “Maestra” a jeho bratranca “Baron-a”, ktorí mali spolu hit s názvom “Severe Licking” ktorý produkoval práve Shorty. Trinidad & Tobago je slávne vďaka ich veľkolepým karnevalom calypsa a jediným vynálezom z hudobnej sféry tohto storočia: plechový bubon – panvica (Steel Drum). Pán Shorty experimentoval so zlúčením calypsa s rytmom “West Indies” (India, Pakistan, Srí Lanka, atd.) takmer celú dekádu, predtým ako vypustil na svetlo sveta “dušu calypsa” – hudbu soca.

Shorty spolupracoval s kráľom calypsa z Dominiky roku 1969 – Lord Tokyom a dvoma textármi calypsa, Chrisom Seraphinom a Patom Aaronom v ranných 70-tych rokoch na návšteve Dominiky. Krátko potom Shorty vydal skladbu “E-Petit” so slovami ako “Ou dee moin ou petit Shorty” (Povedal si mi si malý Shorty), ktorá je kombinácia Calypsa, Kadencie a Kreol (domáce; pôvodne popísané reportážou v Exile One, knihe Gordona Hendersona zvanej “Zoukland”, vydanie roku 1999). Bol to práve Lord Kitchener, kto začal znamenitý a uznávaný prechod. Podľa pôvodného manažéra Lorda Kitchenera – Errola S. Perua, priekupníka v promócií hudby Calypso a Soca, “Kitch mal na to nos – čokoľvek zložil, stalo sa to okamžite hitom.” Byron Lee spolu s The Dragonaires spravili hudbu soca spoločenskou vlnou vo West Indies, ale boli to práve Baha Men, Kevin Lyttle, Machel Montano, Burning Flames, Krosfyah, Rupee Walker a ostatní, ktorí predstavili socu v 21. storočí západnému svetu.

Tak ako calypso, soca bola používaná na spôsob spoločenského vyjadrenia a riskantného humoru, aj keď pôvodná vlna počinov soca hudby sa tomuto práve vyhýbala. Lord Shorty bol sklamaný žánrom v 80-tych rokoch, pretože soca sa používala na vyjadrenie dvorenia a sexuálneho záujmu. Ako všetky veci, ktoré sú spojené so sexuálnou slobodu, aj soca bola prijatá vďaka jej schopnosti odzrkadliť myšlienky ľudí a ich túžby v spoločnosti, ktorá bola pôvodne mimoriadne sexuálne represívna. Hudba soca sa stala vyjadrením sexuality skrz metafory v celom West Indies (Karibik). Skoro nato sa Shorty presťahoval do lesov Piparo, konvertoval ku hnutiu Rastafari a zmenil svoje meno na Ras Shorty I. Tam v neskorých 80-tych rokoch stvoril zmes reggae a gospelu, nazývanú “Jamoo”. V rokoch deväťdesiatych a teraz v novom tisícročí sa soca rozvinula s prímesami iných hudobných štýlov. Spolupráca Machela Montana s jamajskými, americkými a japonskými umelcami posunuli hranice modernej soca hudby. Machel Montano bol vôbec prvý mainstreamový soca umelec ktorý vypredal koncerty po celom svete vrátane vystúpenia v Madison Square Garden.

Mýlna predstava o histórii:

Veľa ľudí si myslí, že štýl Soca bol stvorený zmiešaním štýlov Calypso a Soul. Je to práve preto, že väčšina z nich brala výrok Lorda Shortyho “Soul of Calypso” ako podstatu a pôvod Soca hudby. V skutočnosti však Shorty mal na mysli že Soca bola “Duša Calypsa” – no aby sme to celé skrátili, nazval to soca hudba, od slov SOul a CAlypso – čiže SOCA. Hudba bola vytvorená z Calypsa, Indických hudobných nástrojov (dhantal, tabla a iné) a hudby Chutney.

Zachádzanie s nástrojmi:

Soca je založená na silnej rytmickej sekcii, ktorá je tvorená sadov bubnov. Bubon a perkusie sú v tomto žánri hlasné a často krát sú to jediné ktoré podporujú vokály. Soca je vskutku definovaná hlasitými a rýchlymi beatmi perkusií. Syntetizátor je často krát použitý v modernej soca hudbe hlavne kvôli tomu, že väčšina skladieb má obvykle väčšie variácie nástrojov ktoré sa tak často nenachádzajú v Karibskej oblasti. Elektrická a basová gitara je veľmi častá, obzvlášť v živej hudobnej produkcii. Dychové nástroje sa v soca hudbe nachádzajú príležitostne takisto v živej produkcii, hlavne pre väčšiu slávu. Trumpeta je použitá ako základ v dychovej sekcii (veľká väčšina dychovej sekcie soca hudby má aspoň dve trúbky). Trombón sa takisto nachádza v zostave, takmer vždy je použitý ako proti kus voči trumpetám s dôrazom na dodržanie textúry dychovej línie. Saxofóny sú občas súčasťou dychovej sekcie a zaujímajú časť v dychovej línii.